ÉRZELMEK A MEDIÁCIÓBAN?

2014 november 21. | Szerző: | Nyomtatás

Az itt és most helyzetet középpontba állító, alapvetően érdekalapú mediáció kapcsán azt tanultam, sok helyről azt olvastam, hogy az érzelmeket ki kell kapcsolni, félre kell tenni, és az észérvekre hatva kell a feleket a megegyezés felé terelni. Persze, nem mindegy, milyen területen, milyen céllal, milyen felek között mediálunk. Így egymás mellett léteznek természetesen különböző mediációs módszerek (pl. facilitatív, evaluatív, narratív, transzformatív mediáció), amelyek eltérő technikákkal különböző területen működnek.

Tapasztalatom azonban az, hogy a felszínre és kibeszélésre nem került érzelmek mindenkor a sikeres mediáció gátját képezik! Ezért a legfontosabb feladata a mediátornak az, hogy kiderítse a felek valódi motivációit, kimondja/kimondassa a felekkel a félelmeiket, negatív érzelmeiket, ezzel elhárítva az akadályt valódi szükségleteik kifejezésre juttatása elől. Ezután van mód a felek saját erősségeinek, erőforrásainak kibontakoztatására, hogy ekkor tényleg ők maguk tudjanak dönteni saját ügyükben – mint az arra legkompetensebb személyek!

Ez persze így nagyon egyszerűen hangzik…

A gyakorlatban ez nyilván egy hosszabb és általában nem egyszerű, elakadásokkal teli folyamat. A mediátor, ha például tudatában van annak, hogy az érzelmek ambivalensek (egyszerre megélhetők ellentétes érzelmek); illetve annak, hogy a mediációban részvevők időnként örvényszerűen bepörgetik magukat az érzelmek hálójába, akkor tud segíteni, tudja bátorítani a feleket.

A mediátornak fel kell tehát ismernie és meg kell neveznie, illetve a feleket abban kell segítenie, hogy kimondják a bennük kialakult, feszítő érzelmeket (ilyenek például: félelem az újdonságtól, kitevéstől, elválástól; szorongás; harag, csalódottság stb.), hogy azután lehessen velük bánni: a sérelmektől elmozdulva már megoldási alternatívákban gondolkodni. És ez amint az egyik félnek sikerül, sokkal nyitottabbá válik a másik fél negatív érzelmei meghallgatására, az ő igényeiről való gondolkodásra, amely végül elvezethet álláspontja megváltoztatására!

(Köszönet Lovas Zsuzsának, a Lege Artis trénerének az „érzelmes” mediációs továbbképzésért!)

talk-to-the-hand

Folytatása következik: Gondolati torzítások?

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Miért mediátor?

Az ügyvédi feladatok mellett 2008-ban a Kapcsolat Alapítványnál megismerkedtem a mediáció legfontosabb alapkérdéseivel, és azóta folyamatosan képzem magam ezen a téren. 2012 őszén úgy döntöttem, hogy leszüneteltetem ügyvédi tevékenységemet, és minden időmet a mediációnak szentelem, mert hiszek e módszer sikerességében!
Főként családi, párkapcsolati konfliktusok területén közvetítek a vitában álló felek között, de nagyon érdekel az iskolán belüli konfliktusok alternatív feloldása is.

Nem csak az elmúlt évek során, hanem jelenleg is az a tapasztalatom, hogy nagyon sokan még mindig nem ismerik ezt a lehetőséget mint alternatív vitarendezési módszert.
Éppen ezért szeretném ebben az elektronikus naplóban bemutatni a legfontosabb tudnivalókat erről. Örülnék, ha olvasóim minél árnyaltabb képet kapnának a mediációról és az általa elérhető eredményekről!

Várom a leveleket!!

Az alábbi elérhetőségeken várom és fogadom az érdeklődők leveleit:
blog@fazekasrita.hu

Elérhető vagyok a Facebookon is:
www.facebook.com/ritamediator

Itt is szívesen válaszolok egy-egy olyan kérdésre, amely a mediációval, vagy bármilyen, a blogban elhangzott témával kapcsolatban felmerül!



Miről írtam eddig?

Nézettség

  • Blog nézettsége: 12302

Blogkövetés

Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!