A KÖZÉP EURÓPAI MEDIÁCIÓS INTÉZET
2014 október 13. | Szerző: Rita
Örömmel jelentem be, hogy nemrégiben tagja lettem a Közép Európai Mediációs Intézetnek (KEMI), amely a mediáció mint alternatív vitarendezési mód népszerűsítését, elterjesztését tűzte zászlajára!
Nem kevesebb a célja az Intézetnek, mint a mediáció szakmai központjává válni, a mediátorok szakmai képzésében meghatározó szerepet betölteni, részt venni az ez irányú jogalkotási folyamatokban, hazai és nemzetközi szakmai központokkal szakmai kapcsolatot kialakítani és fenntartani, az egyes szakmák között együttműködést szorgalmazni, stb.
Engem a KEMI hitvallásán túl az győzött meg, hogy alapítói különböző területekről érkezett magas színvonalú szakmai hátteret biztosító bírók, jogászok, ügyvédek, mediátorok, gyermekjóléti szakemberek, akik garanciái annak, hogy a KEMI tevékenysége mindig magas szintű és kiemelkedő szakmai tartalmú legyen!
A legtöbb taggal már volt szerencsém találkozni – mediációs konferencián, illetve a KEMI közgyűlésén -, a személyes benyomásom is a fentieket támasztotta alá; ráadásként tapasztaltam a hivatásukat szerető, az Intézet céljaiért elszántan kiálló fiatalok lelkesedését. Tudom, hogy nagyon jó helyre “kerültem”!
COACHING VS. MEDIÁCIÓ
2015 november 9. | Szerző: Rita
Beszélgetés dr. Görömbei Sárával (coach) és dr. Vajna Virággal (mediátor)
KEMI-estek rendezvénysorozat 2. rész
Ismét egy rendkívül tartalmas beszélgetős estet töltöttünk el a KEMI-estek rendezvénysorozat keretében, a coaching és mediáció összevetése kapcsán. Az érdekesség az volt, hogy nem a két szakma különbözőségeire, hanem a hasonlóságaira fektettük a hangsúlyt. Minél többet beszélgettünk, annál inkább arra jutottunk, hogy nagyon hasonló alapokra épít a két szakma, hasonló eszköztárat használ, és szemléletformáló erejű!
Közös az, hogy mind a coaching, mind a mediáció segít a személyes erőforrások felszínre hozásában, az önértékelés újraépítésében. Az alapkiindulás az a szemlélet, hogy a szakemberhez fordulók megerősödjenek abban, hogy ők maguk a legkompetensebb személyek a saját konfliktusaik feloldásában, a megoldások aktív keresésében. A szakemberek a legjobbat igyekeznek a felekből kihozni, a mediátor arra ösztökéli a feleket, hogy közösen dolgozzanak a számukra elfogadható legjobb megoldásért. Nagyon fontos a megerősítés, a pozitív visszacsatolás, az erőfeszítések elismerése a szakemberek részéről.
A bizalmi légkör kialakítása, a titoktartás alaptétel. A részvevő személyek száma nyilván különböző: a coach általában négyszemközti beszélgetésben, a mediátor pedig kettő vagy több ember közötti közvetítés során kell, hogy kialakítsa a bizalmi légkört (és persze az előkészítő ülés és a különtárgyalás folyamán a négyszemközt).
Hangsúlyozásra került a szakember önismerete és a szupervízió szükségessége is. Igen, mediátorként tudnom kell azt, hogy milyen típusú (személyiségű) emberek, viselkedések érintenek meg – netalán borítanak ki – engem, veszélyeztetve akár pártatlanságomat. Ilyenkor, ha érzem, megakadtam, el kell mennem a szupervízoromhoz, hogy megtörténhessen bennem a felismerés és tudatosítás. Amint ezt megtettem, már könnyebben megy az „elbánás” ezekkel a negatív érzelmekkel, és nincs veszélyben a pártatlanságom.
A szakemberek konkrét esetek kapcsán megszerzett személyes tapasztalataikat (első botlásaikat) is megosztották a hallgatósággal.
Görömbei Sára által gyakran feltett kérdés: Ha később – visszatekintve erre az élethelyzetedre – szeretnél büszke lenni magadra, akkor most mit tennél? Ez szerintem egy nagyon jó kérdés, ha azt akarjuk elérni, hogy az ügyfél lásson túl a saját sérelmein, indulatain. Arra készteti, hogy tényleg gondolkodjon el a saját életén, jövőjén, és másokra is pozitív hatást gyakorló alternatívákat keressen.
Vajna Virág lelkesen mesélt arról, hogy nála már régóta életszemlélet a pozitív visszajelzés, az aktív értő figyelem és kérdésfeltevés alkalmazása mind kamasz gyerekei irányában – még akkor is, ha időnként hajmeresztő ötletekkel állnak elő –, mind ismeretlenekkel szemben. A pozitív hatás általában nem marad el: elgondolkodás, lehetőségek felmérése, felelősségteljes döntések meghozatala, vagy „csak” mosoly és jókedvre derülés.
Így érdemes másokra hatással lenni, segíteni! Ismét megerősödtem abban a hitemben: de jó, hogy a mediátor szakmát választottam!
Köszönöm, nektek, Sára és Virág, ezt az inspiráló beszélgetést, és a KEMI elnökének, Németh Zolinak az ötletet és szervezést!
Oldal ajánlása emailben
X